رقيب محوري
رقيب محوري به معناي درك مداوم قابليت ها و راهبردهاي رقباي عمده بالقوه و فعلي كه نيازهاي مشتريان هدف سازمان هدف سازمان را تامين مي كند و استفاده از آن دانش (دانش شناخت رقبا) در راستاي ايجاد ارزش برتر مشتري است.
مشخص است كه قبل از اينكه استراتژي رقيب محوري بيان شود، نياز است كه تحليل هزينه بوسيله ي مديران انجام بگيرد . (براي مثال ارزيابي كيفيت محصولات و خدمات موجود ، جمع آوري اطلاعات صنعت از طريق وسايل غير رسمي ، جستجوي فرصت هايي براي دستيابي به مزيت هاي رقابتي ، و گذاشتن افرادي به عنوان بازارياب كه در غالب گروه هاي توسعهي محصول مشغول باشند) بايستي توجه شود كه سود آوري واقعي در بلند مدت بدست مي آيد .
موفقيت در بازار نه فقط به شناسايي نيازهاي مشتريان و پاسخ به آنها وابسته است، بلكه به توانايي در اطمينان از اينكه قضاوت مشتريان از پاسخ ها ، بهتر و برتر از رقيبان است نيز وابسته مي باشد. لذا تصميم گيرندگان شركت بايد اطلاعات راجع به رقباي خود را جمع آوري و تفسير كنند.
سپس اين اطلاعات را در بخش هاي مختلف سازمان منتشر كرده و مورد استفاده قرار دهند كه اين امر مستلزم پايه گذاري سيستم اخبار و اطلاعات رقابتي در سازمان است.
مفاهيم مشتري مداري
مشتري مداري مفهوم جديدي است كه جهان امروز را بسيار تحت تاثير قرار داده است. و باعث متفاوت شدن از جهان پيشين شده است. به نحوي كه ديگر نمي توان با تفكرات قديمي در جهان جديد رقابت يا حتي زندگي كرد.
مشتري مداري مفهومي است كه بازاريابي را به يك سلاح رقابتي قوي تبديل مي كند و ارزشهاي سازماني، باورها و مفروضات را در جهت يك ارتباط دوطرفه بين مشتريان و شركت تغيير مي دهد.
مشتري مداري بعنوان يك سطح و صفت شخصيتي از استعداد كاركنان براي پاسخگويي به نيازهاي مشتري در زمينه شغلي تعريف شده است.
- یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸ ۱۶:۱۲
- ۸۳ بازديد
- ۰ نظر